Empatilösa moralister

Det är visst vad folk förvandlas till när det ska diskuteras abort.
Jag kan inte förstå vad det är som gör det?
På familjeliv (mitt favoritforum för referenser) ska man vara lite allmänt mot abort men tycka att det förstås bör vara tillåtet vid våldtäkt och fara för moderns liv (lite som i väldigt konservativa katolska länder).
Varför?
Fri abort är just fri och ska den vara fri så ska du kunna göra abort av vilken anledning du själv vill. Punkt.

Det jag inte förstår är människors plötsliga önskan att lägga sig i andra människors livsval. En vanligt förekommande fras är : "har man sex får man vara beredd på att ta konsekvenserna".

Men om situationen är att du är 18 år, har ett struligt förhållande och inte har varit speciellt duktig på att skydda dig ska konsekvensen då bli att du mot din vilja tvingas föda ett barn, sabba dina framtidsutsikter rejält och med ganska hög procents chans inte har någon kontakt med barnets far under barnets uppväxt.

Låter som ett hårt straff för att vara ung och dum om ni frågar mig.

Folk skiter i om kidsen skär sig, käkar hallucogena  svampar eller rånar och misshandlar sina polare men så fort det kommer till sex åker den lilla inneboende kristdemokraten fram och pekar finger.

"aja baja! abort ska inte användas som preventivedel" "barn är en gåva" "väljer man att ha sex får man ta konsekvenserna" och andra kvalificerade floskler.

Istället för att förfasa oss och tycka att abort är av ondo tycker jag vi borde ta oss en liten funderare över hur vårt samhälle skulle se ut om vi inte hade fri abort. Hur många fler tonårsgraviditeter skulle vi ha? Hur många kvinnor skulle avstå från ett ativt sexliv av rädsla för att bli gravida med tanke på att det händer olyckor även om man använder preventivmedel. Och än värre. Hur många kvinnor skulle skadas, bli infertila eller till och med dö som konsekvens av en olaglig abort.

Istället för att förfasa oss över andra människors (ofta väl genomtänkta) livsval tycker jag att vi ska vara stolta över att bo i ett land med fri abort.

Fler blogginlägg om abort hittar du bland annat här och här.

Kommentarer
Postat av: Catya

Måste du alltid skriva så jag håller med?



Personligen tror jag inte att jag skulle kunna göra en abort. Troligtvis pga att jag har två barn. Hade jag blivit oönskat gravid som ung hade det nog varit ett alternativ, men för det är jag verkligen inte emot abort.



Det är i många fall det bästa tänkbara. Och alltid upp till var och en.

Däremot kan jag tycka att det ska hållas någon form av psykologisk utredning på de som mer än ofta använder abort som ett preventivmedel.

2009-07-27 @ 07:25:30
URL: http://www.catya.se
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Många människor har minst sagt lite speciella åsikter när det kommer till abortfrågor... Jag tror inte att de kan sätta sig in i andras situationer. Jag har varit 18 år gravid, arbetslös, fattig och på väg att bli bostadslös och desutom så var jag gravid med en person som jag bara hade känt i tre månader, då ser det inte särskillt ljust ut kan jag ju lätt säga.



Men det löste sig för mig som tur var, men tyvärr har inte alla sådan tur och desutom så vill de kanske inte ha barnet även om det löser sig.



Jag tycker att det är lustigt att på familjeliv så verkar halva packet tro att abort är något som man gör för att man är slarvig, oansvarig, barnhatare, elak och ond. Det har så skev verklighetsuppfattning att det är läskigt.

2009-07-27 @ 13:44:40
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Det ska stå "de har" Inte "det har" :D

2009-07-27 @ 13:45:40
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0