vilse i ankdammen

Newsmill har väl lyckats med att bli dagens mest besökta forum efter Anna Ankas provocerande artikel. Självkalrt låter kritiken inte vänta på sig, och visst är det svårt att inte kommentera påståenden som "Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter"
och
"Det är synd om svenska män. De gifter sig med snygga kvinnor som snabbt blir oattraktiva, börjar klä sig slafsigt och struntar i mannens behov".

Men jag tycker faktiskt inte att inlägget förtjänar den stora debatt som har skapats (och som jag nu hjälper till att underhålla).
En debatt om hemmafruns vara eller icke vara och om den svåra konsten att kombinera arbetsliv och familj vore mycket mer intressant än denna enorma storm kring en lyxbimbos fåniga syn på manligt och kvinnligt.

Det räcker med att gå in på familjeliv när som helst för att hitta samma sorts korkade kommentarer om manligt och kvinnligt. Där finns förresten redan trådar som "att lämna en ettåring på dagis borde likställas med barnmisshandel".

Mymlan gör i bloggvärldsbloggen ett försök att ta Anna Anka i försvar genom att hävda att även en hemmafru förtjänar allmänmänsklig respekt. Jag antar att det ingår i jobbet som bloggvärldskommentator att ständigt tycka tvärtemot (och dra till sig lite trafik) men jag håller inte med (och länkar till Bloggvärldsbloggen, ett noll till Mymlan, katching!).

Visst alla människor förtjänar att respekteras, oavsett vilka åsikter de må ha men om man öppet gör sig lustig över andra människor och ser ner på mexikaner, karriärkvinnor, män som tar hand om sina barn, tjocka, fula, Paul-Ankafans och en hel hög andra så tycker jag man har förbrukat sin rätt att själv bli respekterad.

Alltså respekterar jag inte ett dugg i Anna Ankas pinsamma newsmillartikel, men tycker det vore intressant med en debatt om arbetsliv kontra familjeliv. Fast då får den nog föras på en annan nivå.

För den som riktigt vill grotta ner sig i Ankdammen finns fler blogginlägg om Anna Anka här

Kommentarer
Postat av: LindaH

Hon verkar vara en väldigt ensam person ialla fall efter första avsnittet då hon var för sig själv hela tiden. Jag reflekterade även över hennes barn- som hemmafru ska man väl ha all tid i världen för att umgås med sina barn? Det verkar inte Anna Anka vilja ha för hon har en barnflicka...

2009-09-18 @ 14:28:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0