Sverigesoundtrack

Sedan i lördags morse har vi cruisat runt i vårt avlånga land (eller iallafall delar av det) och det slog mig hur väl radion tajmade vår färd med passande musik.

När vi kom till ett väldigt öde Eskilstuna åkte vi till exempel passande nog runt med Kents "Sverige" i öronen.
Lite senare på väg till hotellet från Parken zoo fick vi i oss både "vi bor på landet" och "achy breaky heart", den sistnämnda en favorit från när jag bodde ett år i södra Virginia och linedancing var den stora flugan.

På väg genom ett regnigt västergötland spelades otaliga Michael Jackson-låtar. Man ska väl inte säga att det var bra att han gick och dog men nu har ju ändå hans musik blivit återupptäckt på något sätt. När personen Michael Jackson inte finns längre är det liksom lättare att se storheten i hans musikaliska gärning. Trist men sant.

Nåja tillbaka till min musikaliska resa då
När vi åkte in i Göteborg ackompanjerades vi av låten "rap das armas", mycket passande eftersom det är ungefär så Göteborgare låter i mina öron, glada och hurtiga med tydliga rrrrrr.

Vägen mellan Göteborg och Halmstad åkte vi i tystnad, vi var för trötta för att orka lyssna mer på radion men hade vi haft den på är jag säker på att vi hade fått höra något om "öppna landskap" "ta mig till havet" och såklart nån dänga av Per Gessle, det är ju onundvikligt i Halmstadland.

Så nu tänkte jag be er mina kära läsare om lite låttips till min Sverigespotifylista. Ni får bidra med en stad och en låt och gärna en motivering.

Jag börjar väl med Stockholm då som får representeras av Orups låt med det passande namnet "Stockholm". Fast Lea hade nog valt låten "Stockholm i mitt hjärta" (man får välja samma stad om man vill, allt är tillåtet)

Så här är min Sverigelista (fylls förhoppningsvis på efter hand)

1. Stockholm - Stockholm, Orup
2. Göteborg - Känn ingen sorg för mig Göteborg, Håkan Hellström
3. Handsjöbyn (Jämtland) - Hand Lake Village, Takida

Kommentarer
Postat av: Tove

Hellströms "Känn ingen sorg för mig Göteborg". Inte min favvo men ett förslag (som du säkert redan tänkt på...)

2009-07-12 @ 18:47:27
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: Catya

All spam raderas. ;)



Lasse Lindh "Svenska hjärtan"



Jag måste tänka om jag ska komma på mer. :)

2009-07-13 @ 13:31:05
URL: http://www.catya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0