Idag har jag inte röstat

Och nu kommer jag förstås få på pälsen av allehanda besserwissrar och andra högre stående varelser.
Men man måste ju röööösta! Det är din demokratiska rättighet. Tänk om alla gjorde som du (ja en majoritet gör ju det så jag är inte ensam)

Förvisso har de kanske rätt, men jag använder min demokratiska rättighet till att avstå att rösta idag. Och jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara sämre än att gå till vallkokalen och i sista sekunden bestämma sig för att rösta på Marit Paulsen för att hon är en "fräck gumma" eller Anna-Maria Corazza Bildt för att hon har typ världens största hår.

Trots massivt kampanjande de senaste veckorna med såväl reklamfilmer, affischer som extrainsatta TV-debatter på bästa sändningstid så har inget parti lyckats övertyga mig om varför jag ska rösta på just dem.

För det första undrar jag varför man överhuvudtaget satsar så mycket krut på att promota personval innan man ens har rett ut frågan om vad europaparlamentet egentligen sysslar med?

Om nu Sverige har runt 20 platser av 785 (tror jag det är) i europaparlamentet så frågar jag mig vad det gör för skillnad om Vänsterpartiet har en eller två platser. Och om nu Moderaterna har fyra platser, gör det någon skillnad i det stora hela om det är Kristoffer Fjellner eller Anna-Maria Corazza Bildt eller några andra som sitter på de platserna? Och om det nu gör skillnad så frågar jag mig vad vi ska ha partier till överhuvudtaget. Röstar jag på Folkpartiet borde de ju ha samma ideologi och föra fram samma sakfrågor oavsett vilken liten folkpartist det nu är som råkar sitta på stolen?

Den här personvalskampanjen tycker jag mest liknar amerikanska homecoming-queen-kampanjer. "Rösta på mig så att jag kan få sitta med i Europas mest exklusiva diskussionsklubb".

Mer intressant hade väl varit att lyfta fram vilka man samarbetar med och vad man vill göra. Räkna upp hur många miljöpartister det sitter i parlamentet (oberoende nationalitet) och vilka frågor de driver. Eller lyft fram ett förslag till åtgärdspaket för finanskrisen och vilka europeiska partier man tänker samarbeta med. Var finns de frågorna?

Nej istället satsar partierna på att synas och höras så mycket som möjligt. Det är inte vad du säger som är viktigt utan att du säger något. Gärna så högt och irriterande som möjligt. Följ oss på Twitter! stöd oss på facebook! Rösta på oss för vi har en skitrolig film på youtube!

Och det gynnar mig hur...?

I det här EU-valet har floskelmaffian verkligen fått sitt stora genombrott.
Man pratar om att vi är alla européer (nähä? kul!) att jobben kommer först (ok, fast själv sätter jag nog semester högst upp på önskelistan) att vi tror på Europa (jaha, trevligt, jag med... jag ska iväg till London om några veckor) och att vi vill ha ett europa utan krig (så skrev jag  också i alla mina vänner böcker i mellanstadiet. Högsta önskan - fred på jorden)

Därför kära vänner. Har jag spenderat min dag på Bauhaus och med att äta glass och jordgubbar. Time well spent.

  
och vem har du röstat på idag?

PS. skulle man kunna rösta på vem som skulle bli Sveriges förbundskapten i fotboll tippar jag på ett bra mycket högre valdeltagande.

Kommentarer
Postat av: Catya

Aaargh!

Jag blev pirat! Mest för att just eu-valet är lite pajasvarning på det hela. :)

2009-06-07 @ 20:49:30
URL: http://www.catya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0